FAQ Zoeken Gebruikerslijst Gebruikersgroepen Profiel Log in om je privéberichten te bekijken Registreren Inloggen

vragen ivm het nieuwe voorstel

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    ACV-BIE-Eandis -> Uw mening TELT!!!
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
nabs



Geregistreerd op: 07 Nov 2008
Berichten: 5

BerichtGeplaatst: 10-11-2008 12:35:31    Onderwerp: vragen ivm het nieuwe voorstel Reageren met citaat

1. wat is het verschil tussen deze cao en die van BU netten wallonië?

2. Hoeveel liggen de barema's nu hoger? Ik zie weinig verschil. En wat ivm de grens van 17 jaar?

3. Art 11 zegt dat de norm voorzien is in de cao voor 2009 dus is dit de enige verhoging voor 2009? Wat met personen die dat jaar hun norm+ moeten krijgen?

4. Art 32 promotie is een verhoging van het loon maar blijkbaar enkel tot 2011 wat erna? Erna is promotie geen hoger loon meer?

5. Art 37 hier zegt men heel duidelijk dat als de cao erdoor komt dat men niet moet rekenen dat er op de volgende cao nog iets zal volgen. Dus is dit geen verbetering van de voorwaarden maar een vooruitgeschoven cao.

6. Art 38 cao is voor een bepaalde duur. Wat erna? Alles valt dan weg?

Heel het voorstel lijkt me een storm in een glas water. Veel verhoging van de koopkracht is er niet want de premie is 1 malig en bruto, de loonsverhogingen zijn minimaal en ter vervanging van de volgende cao. Leg mij eens uit wat dan de verbeteringen zijn tov de oude voorwaarden?

Een verbetering is een deftige loonsverhoging die impact heeft de eindejaarspremie, vakantiegeld,... kortom iets blijvend. Elk jaar een premie van 1000 euro netto.

Waarom is er trouwens een verschil tussen de dividenden premie voor de oude contracten en de nieuwe? Waarom krijgen wij minder als het bedrijf goed draait? Zijn we dan minderwaardige werkkrachten? De berekening voor die premie zou voor iedereen gelijk moeten zijn en gebaseerd op je jaarloon met een minimum bedrag.

In mijn geval concreet ga ik het komende jaar 2 klassen stijgen. De voorgestelde percentages ben ik volgens mij kwijt en gaan geen invloed hebben op mijn toekomstig loon. Dus hoe kan het dan een verhoging zijn van de NVL?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Eno2



Geregistreerd op: 25 Jun 2008
Berichten: 16

BerichtGeplaatst: 11-11-2008 11:53:14    Onderwerp: Reageren met citaat

Naar ik begrepen heb zou iedereen overgaan naar een niveau II die overeenkomt met de volledige norm+. Dit zou een verhoging van 2% zijn (2008). Daar komt vanaf 1/1/2009 (samen met de verhoging ancieniteit nog 0,5% bij. (Die doorgerekend wordt naar zowel vakantiegeld als eindejaarspremie). De grens van 17 jaar verdwijnt daar de Norm (of Niveau I) niet meer zou toegepast worden wanneer men zijn werk normaal en correct doet. Iedereen gaat minimum naar niveau II (Norm +) over.

Ik had begrepen dat de CAO voor bepaalde duur zou zijn om het evaluatiesysteem, zoals nu voorligt, op deze manier kan geëvalueerd worden. Als het niet goed is vervalt dit systeem en de CAO wordt niet hernieuwd dan wordt er teruggevallen op het huidige systeem van Norm/Norm+.

Van in het begin heb ik steeds begrepen dat deze "tussentijdse" CAO een voorafname was op de CAO van volgend jaar.

Ik denk eveneens dat we eens moeten afstappen van een verbetering t.o.v. de oude voorwaarden. Beste situatie zou zijn dat het een volledige gelijkschakeling zal worden (allemaal de oude voorwaarden). Ik vrees echter dat dit een utopie is. Ik denk dat we het beter eens van een andere kant bekijken. Wat is de verbetering t.o.v. onze huidige situatie. Veel mensen hebben bij hun aanwerving wel degelijk hun akkoord gegeven aan de voorwaarden die op hun van toepassing was op dat moment. Pas nadien hebben ze vastgesteld dat er twee voorwaarden waren nl. de oude en de nieuwe. Het is volgens mij trouwens de bedoeling dat op deze manier gereageerd wordt. Op deze manier is er geen eensgezindheid en kan de werkgever steeds het spelletje "Verdeel en heers" toepassen.

Ik denk niet dat je uw verhogingen kwijt bent want deze verhogingen neem je voor de rest van je carrière mee. Uw verhoging zal berekend worden op de positie P van dat moment.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
acveandis
Site Admin


Geregistreerd op: 28 Mei 2008
Berichten: 23

BerichtGeplaatst: 12-11-2008 08:29:27    Onderwerp: Re: vragen ivm het nieuwe voorstel Reageren met citaat

nabs schreef:
1. wat is het verschil tussen deze cao en die van BU netten wallonië?

De CAO netten Wallonië voorziet in een verschillende behandeling tussen contracten bepaalde duur en contracten onbepaalde duur. De contracten van onbepaalde duur hebben allen 2 jaar anciënniteit gekregen. De contracten ven bepaalde duur kregen slechts één jaar. Het probleem was dat men in Wallonië iedereen aanwierf met een minimumanciënniteit dit in tegenstelling tot Eandis, Elia, Fluxys en BNO.

nabs schreef:

2. Hoeveel liggen de barema's nu hoger? Ik zie weinig verschil. En wat ivm de grens van 17 jaar?

Het effect op de barema’s is er over de hele lijn. Iemand die continu zijn/haar job normaal doet krijgt het Niveau II. Dit stijgt door tot aan de pensioenleeftijd. Dus het plafond van 17 jaar bij een normale prestatie is doorbroken met ongeveer 22 punten.
nabs schreef:

3. Art 11 zegt dat de norm voorzien is in de cao voor 2009 dus is dit de enige verhoging voor 2009? Wat met personen die dat jaar hun norm+ moeten krijgen?

Deze CAO handelt over een aanpassing van de structuur van het barema en is geen sociale programmatie. Het voorstel is hetgeen voor iedereen van kracht is en is niet de som van de norm uit de basis – CAO en het niveau II. Iemand die de norm-plus zou krijgen in 2009, is geen normale toepassing van de basis-CAO; 2010 is het norm+ jaar.
nabs schreef:

4. Art 32 promotie is een verhoging van het loon maar blijkbaar enkel tot 2011 wat erna? Erna is promotie geen hoger loon meer?

Dit zijn minimumafspraken die gelden tot 2011, indien er hieromtrent geen nieuwe CAO gesloten wordt, wordt de situatie van vandaag herstelt; m.a.w. elk bedrijf doet zijn zin…

nabs schreef:

5. Art 37 hier zegt men heel duidelijk dat als de cao erdoor komt dat men niet moet rekenen dat er op de volgende cao nog iets zal volgen. Dus is dit geen verbetering van de voorwaarden maar een vooruitgeschoven cao.

Deze interpretatie is er één als een ander. Het is duidelijk dat indien je de structuur van het barema aanpast, dit ook een gevolg heeft op de verdere beschikbare marge in de volgende onderhandelingen.
nabs schreef:

6. Art 38 cao is voor een bepaalde duur. Wat erna? Alles valt dan weg?

We hebben zelf aangedrongen op een CAO van bepaalde duur, het evaluatiesysteem is nieuw, we willen lessen trekken uit het gehele en bijsturen waar nodig.
nabs schreef:

Heel het voorstel lijkt me een storm in een glas water. Veel verhoging van de koopkracht is er niet want de premie is 1 malig en bruto, de loonsverhogingen zijn minimaal en ter vervanging van de volgende cao. Leg mij eens uit wat dan de verbeteringen zijn tov de oude voorwaarden?

Ik denk dat je best contact opneemt met één van onze afgevaardigden, zij kunnen je een geïndividualiseerde berekening maken van de inhoud van dit voorstel.
nabs schreef:

Een verbetering is een deftige loonsverhoging die impact heeft de eindejaarspremie, vakantiegeld,... kortom iets blijvend. Elk jaar een premie van 1000 euro netto.

Hebben we geprobeerd – maar is intern afgeschoten door een aantal collega’s
nabs schreef:

Waarom is er trouwens een verschil tussen de dividenden premie voor de oude contracten en de nieuwe? Waarom krijgen wij minder als het bedrijf goed draait? Zijn we dan minderwaardige werkkrachten? De berekening voor die premie zou voor iedereen gelijk moeten zijn en gebaseerd op je jaarloon met een minimum bedrag.

Dit kan een eis zijn voor de volgende CAO
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht MSN Messenger
nabs



Geregistreerd op: 07 Nov 2008
Berichten: 5

BerichtGeplaatst: 12-11-2008 12:50:11    Onderwerp: Reageren met citaat

Wel als iedereen de norm+ krijgt in 2009 dan krijgen die die hem in 2008 hebben ontvangen die dubbel (in 2008 en 2009) wat een verschil is met die van 2009.

Als je van klasse verandert dan verlies je alles van opgebouwde procenten. Alles van je Norm+ verlies je. Je krijgt bij je nieuwe klasse enkel je basis wedde volgens de klasse en de anc. Wat niet eerlijk is want wat je van norm+ hebt verzamelt is omdat je je werk goed hebt gedaan en dat zou je niet mogen verliezen. Daardoor komt het ook dat sommigen bij het verhogen van klasse in het begin minder hebben dan hun wedde in de lagere klasse.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Eno2



Geregistreerd op: 25 Jun 2008
Berichten: 16

BerichtGeplaatst: 15-11-2008 10:20:01    Onderwerp: Reageren met citaat

nabs schreef:

Als je van klasse verandert dan verlies je alles van opgebouwde procenten. Alles van je Norm+ verlies je. Je krijgt bij je nieuwe klasse enkel je basis wedde volgens de klasse en de anc. Wat niet eerlijk is want wat je van norm+ hebt verzamelt is omdat je je werk goed hebt gedaan en dat zou je niet mogen verliezen. Daardoor komt het ook dat sommigen bij het verhogen van klasse in het begin minder hebben dan hun wedde in de lagere klasse.


De opgebouwde procenten worden verrekend naar uw positie "P". Wanneer je dan van klasse veranderd wordt een minimumverhoging van voorzien wat dan weer resulteert in een nieuwe positie "P". Bij promotie zijn nu minimumafspraken gemaakt zodat de situatie zoals u schets niet meer kan voorvallen. Na 1/12/2010 dient echter terug nieuwe afspraken gemaakt worden hieromtrent.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
nabs



Geregistreerd op: 07 Nov 2008
Berichten: 5

BerichtGeplaatst: 18-11-2008 14:01:31    Onderwerp: Reageren met citaat

maar dan verlies je toch wat je opgebouwd hebt met je norm+

nu krijg ik basis (volgens klasse en anc) + % norm verzameld
na de verhoging krijg ik basis (volgens nieuwe klasse en anc)

volgens mij moet dit zijn basis (volgens nieuwe klasse en anc) + % norm verzameld.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    ACV-BIE-Eandis -> Uw mening TELT!!! Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wilt u geen reclame op dit forum en genieten van extra voordelen? Klik dan vlug hier voor meer informatie!
 

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Template xabbGreen für phpBB Foren - created by phpbb styles
immo op Realo
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum